DEFINISI.
Menerusi
Liew Fee Lan dalam Disleksia ( Dyslexia ):
Satu pengenalan, mengikut British Dyslexia Association ( 2005 ), disleksia
merupakan suatu keadaan neurologikal yang semulajadi, akan mempengaruhi banyak
aspek fungsi dan proses pembelajaran, berikutan dengan kelemahan yang
diidentifikasi dari aspek proses menyebut, ingatan jangka pendek, urutan dan
organisasi, persepsi visual dan auditori, bahasa lisan dan kemahiran motor. Ia
khas berkait dengan penguasaan dan pengguna bahasa cetakan, termasuk
alphapetik, angka dan simbol muzik.
Liew
Fee Lan juga menyatakan bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia ( 2004 )
mendefinisikan disleksia sebagai murid-murid yang mempunyai kecerdasan mental
yang searas atau melebihi murid-murid biasa tetapi menghadapi kesukaran yang
tinggi dalam kemahiran mengeja, membaca dan menulis. Disleksia merupakan
masalah pembelajaran khusus yang kerap berlaku pada kanak-kanak. Kanak–kanak
disleksia mempunyai masalah dalam menguasai tugasan sekolah seperti membaca,
mengira dan menulis ( Mohd Dan, 2009 ).
Menurut
Thomson dan Watkins ( 1990 ), dyslexia didefinisikan sebagai kesukaran yang
teruk pada bentuk tulisan daripada kebebasan bahasa pemikiran, budaya dan punca
emosi. Perwatakan oleh individu seperti pencapaian membaca, menulis dan mengeja
menjadi baik di bawah tahap yang diharapkan berdasarkan kebijaksaan dan umur
kronologi. Kesukaran kognitif ini mempengaruhi kemahiran bahasa mereka yang
bercampur dengan bentuk tulisan, terutama visual, kod lisan, ingatan jangka
pendek, aturan perhatian dan urutan ( Dipetik daripada Adult Dyslexia, 1994 ).
Dalam
buku HBSL1103: Pengenalan Pendidikan
Kanak-Kanak Masalah Pembelajaran, menurut sanders dan Myers ( 1996 ),
kanak-kanak yang mengalami ciri-ciri disleksia mempunyai kesukaran-kesukaran
khusus dalam bacaan, menulis dan mengeja. kesukaran ini termasuklah masalah
yang serupa dalam kerja nombor dan mengenali simbol-simbol seperti not muzik
atau simbol matematik. Menurut Drake ( 1989 ) [dalam Madhya Zhagan ( 1999 )] pula
masalah pembelajaran disleksia merujuk kepada kesukaran belajar bahasa, ketidak
seimbangan dengan kebolehan intelektual, tidak lancar ketika membaca sesuatu
bahan bercetak, tidak dapat menulis dengan lancar dan tepat serta daya tumpuan
yang terhad.
Bryan & Bryan dikumpul oleh
Mercer ( 1987 ) dalam buku ‘Pendidikan
Kanak-kanak Disleksia’ mentakrifkan disleksia sebagai suatu bentuk
kesukaran dalam mempelajari komponen perkataan dan ayat dan dari mulanya
perkembangan bahasa lambat dan selalu menghadapi masalah dalam menulis, mengeja
dan sukar untuk mempelajari simbol seperti waktu, arah dan masa.
KRITERIA DISLEKSIA MENGIKUT
TOKOH.
Bagi
Anida bt Abu Bakar ( 2008 ) dalam tulisannya ‘Mengenali kanak-kanak Disleksia’, disleksia dikategorikan kepada
disleksia visual (penglihatan) iaitu kesukaran utama yang dihadapi ialah untuk
mengingat dan mengenal abjad serta konfugirasi perkataan. Simbol-simbol
perkataan yang dicetak juga sukar untuk diterjemahkan. Kemungkinan untuk
melihat abjad-abjad tertentu atau sebahagian perkataan adalah secara terbalik.
Dalam proses pembelajaran yang boleh dikelaskan kepada mengeja dan menyebabkan kebolehan
menyampaikan pengetahuan yang diperolehi adalah terhad. Dalam tempoh jangka
masa yang panjang kelemahan proses mengeja memberi kesan terhadap proses
membaca. Timbulnya masalah ini adalah berpunca daripada masalah-masalah awalan
seperti terdapatnya kekeliruan dalam mengenal pasti huruf-huruf seperti; m – w, y – g – j, u – n, m – n, c – e, p – q, h – n,
b – d. The International Dyslexia Association ( 2003a )
menerusi ‘Disleksia ( Dyslexia ): Satu
pengenalan’ juga turut menyatakan murid disleksia mengalami kesukaran
mengingat nama atau bentuk huruf.
Kedua
ialah disleksia auditori (pendengaran) iaitu kesukaran untuk mengingat bunyi
abjad, menganalisis bunyi mengikut suku kata perkataan dan menyusun atau
menggabungkan suku kata bagi membunyikan perkataan. Bunyi percakapan yang
tuturkan secara halus juga tidak dapat dibezakan. Masalah untuk membezakan
bunyi vokal dengan konsonan juga dihadapi. ( Anida bt Abu Bakar ). Spafford
& Grosser ( 1996 ) dalam HBSL1103:
Pengenalan Pendidikan Kanak-Kanak Masalah Pembelajaran turut menambah bahawa murid disleksia ini tidak
berupaya mengenalpasti perbezaan kecil antara bunyi vokal dan konsonan serta
tidak dapat menggabungkan bunyi-bunyi tertentu dengan simbol bercetak.
The
International Dyslexia Association ( 2003a ) juga menyenaraikan bahawa murid disleksia juga
mengalami kesukaran dalam belajar membaca, kesukaran mengenal atau
mengeneralisasi suku kata atau mengira suku kata dalam perkataan ( kesedaran
fonologikal ), kesukaran dalam mendengar dan manipulasi bunyi dalam perkataan (
kesedaran fonik ) dan kesukaran membezakan bunyi dalam perkataan ( diskriminasi
auditori ). Di samping itu, The International Dyslexia Association turut
menyatakan murid disleksia mengalami kesukaran dalam belajar bunyi huruf. Murid
disleksia juga dikatakan keliru dengan perkataan yang hampir sama.
Menurut Spafford & Grosser ( 1996 ) juga, murid
disleksia mempunyai ketidakupayaan untuk mengkoordinasikan tangan dan otot-otot
lengan bagi menghasilkan tulisan yang baik.
Melalui laman web yang bertajuk Nukilan
dari kisah sebenar ‘Ahmad Daniel’ ada menyebut kanak-kanak yang mengalami
disleksia mempunyai masalah dalam menulis di mana tulisan mereka adalah seperti
cakar ayam, huruf-huruf yang di tulis tidak konsisten dari segi saiz, tiada
ruang pemisah diantara satu perkataan dengan perkataan yang lain. Selain itu
juga, apabila kanak-kanak disleksia menulis ayat, ayat-ayat yang ditulis
bercantum dan tidak dijarakkan mengikut lazim.
Murid
disleksia visual mengalami kesukaran dalam bahasa tulis. Dalam Disleksia ( Dyslexia ): Satu pengenalan
, Sharani ( 2004 ) dalam bukunya ‘Mengurus
Kanak-Kanak Yang Susah Belajar’. Antaranya ialah mengalami kekeliruan
susunan huruf. Contohnya “dan” menjadi “nad”. Selain itu, murid disleksia juga
akan menambah huruf pada sesuatu perkataan. Contohnya “main” menjadi “maein”.
Kanak-kanak yang menghadapi disleksia biasanya juga menulis huruf atau nombor
secara terbalik. Kita akan dapat mengesan sesetengah kanak-kanak yang mencampur
antara huruf ‘b’ dan ‘d’ atau ‘p’ dan nombor 9. Huruf ini sama dengan imej di
cermin dan menyebabkan kekeliruan kepada orang yang menghidapi disleksia ( Dipetik daripada artikel gejala disleksia yang perlu dikenali ).
Kanak-kanak
disleksia biasanya mengalami masalah fizikal,
pengurusan diri dan sosial. Kanak-kanak yang menghidapi disleksia biasanya kurang koordinasi
serta kemahiran motor halus ( Anida bt Abu Bakar ). Menurut Miles ( 1993a )
pula dalam buku Dyslexia, Reading and the
Brain: A Sourcebook of Psychological and Biological Research turut
menyatakan disleksia selalunya mempunyai sejarah kesukaran koordinasi dalam
beberapa tugasan seperti mempelajari menunggang basikal atau mengikat tali
kasut. Manakala The International Dyslexia Association ( 2003a ) juga turut
menyenaraikan murid disleksia mengalami masalah motor halus. Keadaan ini menyebabkan
tulisan yang dihasilkan tidak bagus, tidak dapat menulis pada tempat yang
ditetapkan. Berdasarkan Maria Chivers ( 2001 ) dalam Practical Strategies for living with Dyslexia, menyatakan antara
ciri-ciri kanak-kanak yang ada masalah disleksia ialah kesukaran dalam menulis
nombor atau angka di dalam kotak. Kanak-kanak disleksia juga turut mengalami
kesukaran dalam memegang pen atau pencil. Beliau menyatakan golongan disleksia
akan memegang pen atau pencil dengan ketat atau erat sekali.
Selain
itu, penghidap disleksia juga dapat dicirikan mengalami kesukaran dalam
mengikut 2 hingga 3 langkah arahan. Arahan yang diberi melibatkan dua urutan
dan kemahiran mengingat ( Dipetik
daripada artikel gejala disleksia yang
perlu dikenali ). Ini menyebabkan mereka tidak dapat mengikut arahan
yang diberikan dengan betul. Mengikut Zahrah Hj Abdullah dalam ‘Disleksia belajar mengeja dengan
melakar/melukis gambar’ pula menyatakan murid disleksia menghadapi masalah
dalam Ingatan jangka pendek iaitu merujuk kepada stor maklumat yang sedang
digunakan disimpan. Kanak-kanak disleksia menghadapi masalah memproses maklumat
yang baru masuk dan masa yang sama mengambil maklumat dari stor ingatan jangka
panjang. Kesemua proses akan mengumpul maklumat di stor ingatan jangka pendek
bagi digunakan pada masa itu. Ini bererti kanak-kanak disleksia tidak berupaya
mengingati arahan-arahan panjang yang diberikan. Manakala dalam The International Dyslexia Association
( 2003a ) juga menyatakan salah satu ciri murid disleksia ialah kesukaran dalam
bahasa lisan iaitu kesukaran dalam mengikut arahan. Selain itu juga, ciri-ciri
kanak-kanak yang mengalami disleksia adalah mempunyai memori yang singkat untuk
mengingat perkataan-perkataan dan arahan. Ciri seperti ini dipetik daripada
kajian yang dilakukan oleh Maria Chivers ( 2001 ).
Antara
masalah lain yang dihadapi oleh murid disleksia ialah keliru dengan konsep
arah. Skop penglihatan yang terhad di mana keliru antara depan, belakang, kiri,
kanan, atas, bawah serta pengamatan yang lemah juga menyebabkan mereka sukar
melakukan sesuatu perkara ( Anida bt Abu Bakar,2008 ). Menurut Rahana Mohd
Dahari yang dipetik daripada tulisan beliau ‘ Disleksia bukan cacat’ menyatakan kanak-kanak disleksia yang lain
yang boleh dilihat adalah minat dan kecenderungan mereka berganda terhadap
sesuatu perkara seperti meminati muzik atau sesuatu subjek sehingga mereka
menjadi mahir dan boleh menguasai dalam tempoh yang singkat.
No comments:
Post a Comment