Sejarah



Pendidikan Khas telah bermula di Malaysia sejak awal tahun 1920an di kalangan sukarelawan yang membuka sekolah-sekolah untuk pelajar bermasalah atau kurang upaya penglihatan dan pendengaran. Bertitik tolak daripada perkara tersebut dan di atas keprihatinan kerajaan, masyarakat dan pihak sekolah sendiri, maka pada tahun 1999, SK Sri Setia Jaya telah bersepakat menubuhkan Kelas Integrasi Pendidikan Khas. Dengan tertubuhnya Kelas Integrasi Pendidikan Khas ini maka ia sedikit sebanyak dapat membantu pelajar-pelajar yang mengalami masalah pembelajaran terutama di kawasan Tanjung Sedili yang mana majoriti penduduk adalah nelayan. Kelas Integrasi Pendidikan Khas SKSSJ ini adalah satu-satunya sekolah Pendidikan Khas yang ada di kawasan Tanjung Sedili. Dengan bangunan berkapasiti 60’ x 20’ persegi, ia mampu menempatkan sekurang-kurangnya 20 orang murid dalam satu-satu masa. Pada tahun ini, Kelas Integrasi Pendidikan Khas SKSSJ mempunyai jumlah murid seramai 16 orang. Di bawah teraju utama iaitu Tuan Guru Besar SKSSJ, MDD Nordin bin Hj. Ismail bersama-sama dengan bantuan 3 orang guru serta seorang pembantu pengurusan murid kelas ini berjaya dikekalkan sehingga sekarang.
 
Pelajar-pelajar akan diajar berdasarkan kepada Kurikulum Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran (PKBP). Kurikulum PKBP ini telah diubah suai daripada kurikulum biasa dan digabungkan di antara peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah. Ia merupakan kurikulum yang bersifat keluwesan (flexible) dalam perlaksaannya dimana ada diantara murid berkeperluan khas yang boleh menerima pelajaran dengan cepat berbanding rakan mereka yang lain. Selaras dengan perubahan dalam pendidikan 2011, Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) telah diperkenalkan dalam pendidikan khas dan para guru pendidikan khas Sk Seri Setia Jaya mula menggunakannya bagi Tahun 1 dan Tahun 2

Di Kelas Integrasi Pendidikan Khas SKSSJ ini, murid-murid bermasalah pembelajaran ini dikategorikan kepada beberapa golongan iaitu sindrom down (3), autisme ringan (1), hiperaktif (1), hipoaktif (1), kurang upaya dalam pembelajaran (9), dan cerebral palsy (1).


 

No comments:

Post a Comment